Lisbeth Nilsson, Tel +46 70-583 85 96, E-mail: lisbeth.nilsson@med.lu.se

ALP-verktyget

ALP-verktyget Avgöra fas i Lärande Processen – instrument och främjande strategier

Inlärning av verktygsanvändning är en integrerad del av utvecklingen av mänskligt beteende och innebär att verktyg används i en mängd olika aktiviteter. Kunskap om inlärningsprocessen för verktygsanvändning gör det lättare att förstå hur man kan främja inlärningen för barn eller vuxna som börjar lära sig eller lär om att använda ett verktyg.

  • ALP-instrumentet ger stöd för att avgöra en persons aktuella förståelse av vad ett verktyg är till för och hur det kan användas.
  • ALP-främjande strategier ger vägledning för hur man kan ge en utmaning som passar personens förståelse och kan främja verktygslärandet.
    Instrumentet och de främjande strategierna används hand i hand för att öka möjligheterna för en person att lära sig hantera och använda ett verktyg. Idén med ALP-verktyget är att när man avgjort vilken fas personen är i sin lärandeprocess, så kan man ge en utmaning som är ”precis rätt” för personen i den aktuella situationen.

Universella ALP-verktyget

Universella ALP-verktyget: information, kortversion och ALP-verktyg med instrument och främjande strategier (PDF)
Laddas ned här

ALP-verktyget, version 2.0

ALP-verktyget, version 2.0: information, kortversion och ALP-verktyg (PDF)
Laddas ned här

Nilsson L, Durkin J. Assessment of learning powered mobility use—Applying grounded theory to occupational performance. J Rehabil Res Dev. 2014;51(6):963–74.
Laddas ned här